روز امتحان

واااااااااااااااااااااااااای ای وااااااااااااااااااای که سه شنبه امتحان داریم  

دیگه هییییییییییییییییییشششششششششش خبرسی نیسسسسسسسسسسسسسسست.

فناوری اطلاعات در کتابداری

محققان و پژوهشگران در حوزه ی کتابخانه عمومی، در سال های اخیر کتابخانه عمومی را به عنوان محل ملاقات و نهادی بالقوه برای بوجود آوردن جامعه و شهروندی، مورد مطالعه قرار داده اند. جالب است که تا حد زیادی به بیشتر شدن  و پیچیده تر شدن جامعه مربوط می شود و پراکندگی علت رشد چندفرهنگی و دیجیتالی شدن و در نتیجه نیاز برای محل های ملاقات با گنجایش برای ارتقای الف) شمول اجتماعی، و ب) حداقل درجه ی اشتراک در ارزش ها، هنجارها و پل ارتباطی سرمایه های اجتماعی که مستلزم شهروندی اند، می باشد. دو روند غالب شکل گیری جامعه امروز، دیجیتالی کردن و چندفرهنگی است. پروژه کتابخانه عمومی- عرصه ای برای شهروندان، که در مدت زمان 2007 تا 2011 از شورای تحقیقات نروژ بودجه دریافت می کرد، از این روندها به عنوان پیشینه اش استفاده می کند. هر دوی این تحولات وعده هایی را حفظ می کند. برای مثال دیجیتالی کردن تعداد افرادی که یک جامعه را تشکیل می دهند، افزایش می دهد. آن همچنین برای ارتباط شهروندان با سیاستمداران و شهروندان با هم، راه های جدیدی باز می کند، به عنوان مثال افزایش شرکت در دموکراسی. و چندفرهنگی بین افراد از فرهنگ های مختلف، درب های یک تبادل بارور و پویا را می گشاید. اگر این وعده ها تحقق یابد، با این حال، باید مکانی برای ترویج ارتباطات و ایجاد توده ای مهم از اشتراک هنجارها و ارزش ها در سراسر خطوط فرهنگی، نسلی، قومی و اجتماعی وجود داشته باشد. ایجاد چنین عرصه هایی کار مهمی است. آیا کتابخانه عمومی به عنوان نهادی که در این خصوص توانایی دارد، توسط همه ی اقشار جامعه مورد استفاده قرار می گیرد؟ به طور کلی این دستور کار تحقیقاتی پروژه PLACE است.

بیان مسئله

کتابخانه های عمومی با چند استثناء به عنوان محل ملاقات عمل می کنند. داده ها و پژوهش های تجربی تا اندازه ای فاقد آن هستند که در آن، کتابخانه عمومی به عنوان محل ملاقات و انواع جلساتی که در کتابخانه برگزار می شود، به کار برده شود. تحقیقات تجربی به منظور گنجاندن پژوهش فراتر از تاملات نظری، در بررسی چنین سوالاتی مهم است و در حوزه ی عمل مهم است که در تلاش هایش، کتابخانه های عمومی را به عنوان محل ملاقات توسعه دهد. در نتایج تحقیقات قبلی روی کتابخانه عمومی به عنوان محل ملاقات، تاحدی تناقض است و بر اولویت های عمومی یا نظر کتابداران درباره ی توانایی کتابخانه به عنوان محل ملاقات، تمرکز شده است. در مطالعات تجربی روی اینکه چطور کتابخانه ها به عنوان محل ملاقات استفاده می شوند، کمبو شدیدی وجود دارد. ما تحقیق تجربی مشخصی روی دسته بندی های مختلف جلساتی که در کتابخانه عمومی برگزار می شود، نداریم. تحقیق ارائه شده در اینجا به کم شدن این فاصله کمک می کند. آن همچنین باعث توسعه شده و ابزاری را برای اندازه گیری جلساتی که در کتابخانه عمومی برگزار می شود، ارائه می کند.

آیا کتابخانه عمومی به عنوان یک محل ملاقات مورد استفاده قرار گرفته است؟

اولین سوال پژوهش ما به دنبال آن است تا کشف کند که چگونه و تا چه اندازه کتابخانه عمومی برای جلساتی که در آن برگزار می شود و در درجه ی برقراری ارتباط، درس، هدف، حوزه ی زندگی و یا نقش متفاوتند، استفاده شده است.(دانشجو، کارمند، والدین، بستگان و یا دوست).

از 750 پاسخ دهنده، از 3 منطقه شهری در شهر اسلو خواسته شد، اگر به یاد دارند که با توجه به یک دوره زمانی مثل 6 ماه یا 1 سال گذشته  از کتابخانه عمومی برای انواع جلسات استفاده کرده اند، کل تجربیاتشان را گزارش کنند. جدول 1 نشان می دهد که چگونه و تا چه حد کتابخانه عمومی به عنوان محل ملاقات استفاده شده است. جدول انواع مختلف جلسات را به ترتیب محبوبیت ارائه می کند. یافته ها نشان می دهد که کتابخانه عمومی با این گنجایش تا حد زیادی استفاده شده است. تقریبآ 40% پاسخ دهندگان اظهار داشتند، افرادی که با خودشان تفاوت داشتند را در کتابخانه دیده اند، خواه از دیگر گروه های سنی، فرهنگی، پشتوانه یا تفاوت دیگر. تقریبآ یک سوم پاسخ دهندگان همسایگان یا دوستانشان را به طور تصادفی در کتابخانه ملاقات کرده اند. 28% هم به همین نسبت با غریبه ها گفتگو داشته اند. 25% که به کتابخانه می رفتند درباره ی سازمان های سیاسی یا فرهنگی یا فعالیت های اوقات فراغت که در جامعه محلی برگزار می شد، اطلاعات کسب می کردند(می آموختند). بیش از 20% با دوستان و همکاران به کتابخانه می رفتند تا با هم یک کار مشترک یا فعالیت اوقات فراغت انجام دهند. 17% برای ارتباط با دوستان از طریق ایمیل، چت یا شرکت در گروه های بحث، از اینترنت کتابخانه استفاده می کردند. 16% برای اطلاع درباره ی مسائل محلی، موضوعات اجتماعی یا سیاسی که درگیرش هستند، از کتابخانه استفاده می کنند. 14% در جلسات سازمان یافته مثل شب شعر(شب نویسنده)، سخنرانی و ملاقات با سیاستمداران شرکت می کنند. 10% برای دیدار دوستان و خانواده قبل از رفتن به سینما، داخل شهر یا انجام خرید، از کتابخانه استفاده می کنند.


فن‌آوری اطلاعات ای تی it یعنی چه؟ تعریف ؛ کاربرد و آینده تکنولوژی اطلاعات 

تعریف فناوری اطلاعات

فناوری اطلاعات عبارتست از کاربرد رایانه‌ها و دیگر فناوری‌ها برای کار با اطلاعات. در اینجا هر گونه فناوری اعم از هر گونه وسیله یا تکنیک مد نظر است. عموماً در فناوری اطلاعات به اشتباه، کار با اطلاعات تنها از طریق فناوری‌های رایانه و ارتباطات و محصولات مرتبط مد نظر قرار گرفته است.

باید توجه داشت که واژه فناوری عبارتست از مطالعه چگونگی استفاده از ساخته‌های بشری در دستیابی به اهداف و مقاصدی مانند ارائه محصولات و خدمات؛ این واژه تنها به خود مصنوعات بشری اشاره نمی‌کند.

 IT اصطلاحاتی است که همه فرم های مختلفی را که برای ایجاد ، ذخیره ، تبادل و استفاده از اطلاعات در فرمهای مختلف ( اطلاعات تجاری ، مکالمه ، تصاویر ساکن ، سینما ، نمایش های چند رسانه ای و فرم های دیگری شاید هنوز به فکر خطور نمی کند.( این تکنولوژی اغلب انقلاب اطلاعات نامیده می شود.